Перемикач швидкостей на велосипед

Обов'язковий елемент велосипедної трансмісії для зміни швидкостей це перемикач. Комплексний підхід до забезпечення безпечної та комфортної їзди повинен включати правильне регулювання швидкостей і зробити це можна за наявності справного якісного виробу. Більшість сучасних моделей оснащені двома перемикачами, деякі мають один, а на найпростіших моделях зовсім нічого перемикати.

Сама ідея створення зручного управління трансмісією з'явилася на початку 20-го століття, але повною мірою реалізувати її вдалося лише в 50-х роках. Тоді італійський спортсмен-велосипедист Туллі Кампаньоло розробив і вдало випробував задній перемикач сучасного типу.

Принцип роботи

Ручка перемикання передач передає зусилля через трос на спеціальні рамки. Під цим зусиллям вони зміщуються щодо зірочок у касеті велосипеда, здійснюючи перекидання (перекидання) ланцюга, купити різні моделі якого можна в інтернет-магазині facebike.com.ua. Проста на перший погляд робота насправді потребує серйозного підходу, обслуговування та акуратного використання. Вибираючи перемикач, важливо враховувати три основні характеристики: ємність, тип кріплення та хід троса.

Передній перемикач на велосипеді

Конструкція цього елемента проста і водночас слабо поширена. На старих туристичних, спортивних, прогулянкових моделях його не встановлюють з метою спростити модель та здешевити. Цей пристрій включає:

  • рамку перемикача, якою проходить ланцюг;
  • паралелограмний механізм, який рухає рамку виключно по вертикалі;
  • кріплення.

Кріплення рамки на вело буває трьох типів:

  • хомутом (найпоширеніше, має 1-3 точки кріплення);
  • E-Type (стандартне, запропоноване інженерами Shimano для «двопідвісів» та інших моделей зі складною рамою);
  • болтом (надійне, але рідко трапляється).

Задній перемикач

Цей елемент відрізняється підвищеною складністю конструкції та більш небезпечною точкою кріплення. Він включає в себе:

  • рамку для спрямування ланцюга;
  • паралелограмний механізм з більшою пружиною, ніж у переднього;
  • кріплення з «півнем»;
  • ролики, що відповідають за протяжку та напрямок ланцюга.

Такий перемикач швидкостей на велосипед купити необхідно за будь-якого стилю їзди. Але потрібно знати, що на задньому колесі він сильніше схильний до різних пошкоджень, навіть якщо оснащується спеціальним захисним власником-півнем. При отриманні удару в заднє колесо першим ламається саме півень, приймаючи на себе максимум навантаження, а не рама з перемикачем.

Рекомендації щодо використання

Щоб продовжити термін служби даного велосипедного елемента, необхідно пам'ятати та дотримуватись деяких правил. Перемикання має здійснюватися:

  • тільки під час руху (у цьому випадку перекидання ланцюга відбувається правильно та плавно);
  • за відсутності тиску на педалі;
  • перед підйомом;
  • поступово та плавно, без перескакування.

Важливо також стежити, щоб перекіс ланцюга був занадто великим, інакше різко знизиться термін його експлуатації. При необхідності вести велосипед поруч із собою, перемикач має стояти на нейтральній позиції.

Як налаштувати перемикачі швидкостей на велосипеді

Кожен велосипедист рано чи пізно стикається з проблемою поганого перемикання передач на велосипеді.

Причин для цього може бути кілька - пошкоджені троси або забруднені сорочки, розтягнута ланцюг, неякісно налаштовані передній або задній перемикачі швидкостей. Саме остання обставина найбільш критично впливає на якість перемикання передач велосипеда і може перетворити вашу поїздку в суцільну муку.

Багато новачків довіряють цю процедуру досвідченим механікам. Це правильний підхід. Але з часом розумієш, що потрібно вчитися самостійно виробляти зазначену настройку. Це не тільки допоможе заощадити певну суму грошей на послуги веломеханікі, але дозволить самостійно, в будь-який момент, провести регулювання швидкостей, забезпечивши ідеальне перемикання передач велосипеда протягом всієї поїздки. В даному тексті вказані конкретні кроки, слідуючи яким, навіть початківець велосипедист зможе самостійно відрегулювати швидкості на своєму велосипеді.

Налаштування заднього перемикача швидкостей.

Перше, з чого варто починати регулювання, це зовнішній огляд заднього перемикача. Потрібно переконатися в надійності кріплення і підведення троса перемикання передач, його цілісності, чистоти і відсутності зносу верхнього і нижнього роликів перемикача. А також, рівності лапки, яка в процесі експлуатації велосипеда може деформуватися при падінні.

Перевірити рівність лапки дуже легко - потрібно подивитися на перемикач з тильного його боку і переконатися, що відповідна зірка касети або тріскачки, а також верхній і нижній ролик перемикача знаходяться на одній лінії, перпендикулярній землі. Якщо всі перераховані вище умови виконані - можна сміливо переходити до налаштування.

Необхідно встановити ланцюг на мінімальну задню зірку, відповідно включивши на велосипеді максимальну задню швидкість. Для здійснення настройки, як передня, так і задня перекидка мають на своєму корпусі два регулювальних гвинти, позначаються буквами H і L (High і Low відповідно). Так як на початку регулювання ланцюг була встановлена на максимальну передачу ззаду, для регулювання знадобитися саме гвинт з буквою H, який відповідає за регулювання високих швидкостей. Обертаючи його за годинниковою або проти годинникової стрілки, домагаються такого положення лапки перемикача, щоб обидва її ролика стояли строго на одній лінії з найменшою задній зіркою. Після цього необхідно включити мінімальну задню передачу, при якій ланцюг знаходиться на найбільшій зірці ззаду. І вже іншим гвинтом, який позначається буквою L, зробити ідентичну регулювання до вирівнювання роликів з великою зіркою.

Іноді виникає ситуація, коли після правильної і ретельної настройки і регулювання заднього перемикача швидкостей виникає проблема, коли перемикання погано здійснюється на високі або низькі передачі. Це відбувається через сильний, або ж слабкого натягу Дана регулювання може здійснюватися двома способами - спеціальним регулятором на задньому перемикачі, або ж регулятором на ручці перемикання передач (манетке). Який саме з варіантів застосовується на конкретному велосипеді, залежить від рівня обладнання, встановленого виробником. При поганому занедбаності ланцюга на більш низькі передачі, натяг троса варто збільшити, а при поганому скиданні на більш високі, навпаки, зменшити.

На задніх перекидання середнього і високого рівня є можливість ще однієї регулювання - відстані направляючого ролика (верхнього) до зірок касети (регулювання натяжителя ланцюга). Виробляється вона в такий спосіб. Ланцюг встановлюється на найбільшу зірку ззаду і найбільшу спереду. У такому положенні лапка заднього перемикача буде натягнута максимально. І за допомогою регулювального гвинта потрібно домогтися відстані приблизно 5 мм від верхнього ролика до зубів зірки. Саме при такій відстані здійснюється найбільш плавне і чітке перемикання передач. Зменшувати його не варто, так як може виникнути ризик зачіпання ролика за зуби зірки і його пошкодження.

Налаштування переднього перемикача швидкостей.

Перед регулюванням передннього перемикача потрібно в першу чергу переконатися в її правильному розташуванні на рамі велосипеда. Для новачків можна дати дві рекомендації. Перша, це переконатися, що при включенні найбільшої зірки спереду, її зуби знаходяться на невеликій відстані від вигину рамки перемикача, а також на однаковій відстані від неї. При цьому, вони ні в якому разі не повинні зачіпати рамку або ж, навпаки, перебувати далеко від неї.

Друга, це паралельність рамки перемикача всім зіркам в горизонтальній площині. Тобто, якщо подивитися на перемикач зверху, то його рамка повинна бути паралельно зірками системи.

Починати регулювання потрібно з установки ланцюга на мінімальну передню і максимальну задню зірку. Далі потрібно відкрутити болт, який фіксує трос на корпусі перемикача. Після цього він займе своє природне положення і можна приступати безпосередньо до налаштування. Обертаючи в різні боки гвинт з маркуванням L (Low), потрібно встановити зазор між ланцюгом і рамкою перемикача в районі 1-2 мм. Саме таку відстань забезпечить ідеальне перемикання, а також виключить можливість тертя ланцюга про рамку перемикача в процесі їзди. Після цього необхідно закріпити трос перемикання з невеликим натягом, попередньо переконавшись, що він ліг в необхідну канавку в районі затиску. встановивши ланцюг на максимальну передню і мінімальну задню зірку, за допомогою регулювального гвинта з маркуванням H виробляється аналогічна настройка до знаходження мінімального зазору між ланцюгом на великий передній зірці і рамкою перемикача. Якщо після проведення вищевказаної процедури виникають труднощі з включенням низьких або високих передніх швидкостей, варто провести регулювання натягу троса перемикання, аналогічно налаштуванню заднього перемикача швидкостей.

Освоївши якомога швидше обидва типи регулювання швидкостей на велосипеді, ви захистите себе від неприємних несподіванок, які можуть виникнути в процесі їзди, маючи можливість в будь-який момент часу провести необхідну регулювання, витративши при цьому мінімум часу і сил.